Lidé po dlouhá staletí toužili ovládnout vzduch, dávno před tím, než se provedení skutečného ustáleného pilotovaného letu stalo realitou. Jedněmi z hlavních průkopníků byli Leonardo da Vinci, jehož studie otevřely nový pohled na letectví a Angličan George Cayley, který jako první identifikoval a popsal základní aerodynamické síly a navrhl letadlo, jež mělo základní elementy moderního letadla. První let letadlem byl uskutečněn 17.12. 1903 bratry Wilburem a Orvillem Wrightovými. Let tehdy trval 12 vteřin a letadlo uletělo dráhu 36 metrů. V roce 1908 byl proveden první let s cestujícími.
Známá statistika říká, že letadlo představuje nejbezpečnější způsob cestování. Šance, že vás během letu potká nějaká havárie, je ve srovnání s jízdou automobilem nesrovnatelně menší. Jenže když už se něco ve vzduchu pokazí, prožívají pasažéři většinou už jen pár hrůzných posledních vteřin čekání na jistou smrt...a někdy také naprosté vypaření z povrchu zemského. Věděli jste, že za posledních 70 let zmizelo zhruba 90 komerčních letadel, a to úplně beze stopy?
LET MH370 – JEDNA Z NEJVĚTŠÍCH ZÁHAD V DĚJINÁCH LETECTVÍ!
Boeing 777 odstartoval svůj noční let do Pekingu 8. března 2014 z mezinárodního letiště v Kuala Lumpur. Na palubě bylo 227 cestujících a 12 členů posádky. V kokpitu velel kapitán Zaharie Ahmad Shah, třiatřicetiletý zaměstnanec společnosti. Měl na kontě 18 tisíc letových hodin. Byla tmavá a teplá bezměsíčná noc s převážně zataženou oblohou, když se toho sobotního rána v 0:41 proudové letadlo odlepilo od ranveje. Na palubě seděli obchodní cestující, turisté i studenti. Byly tam rodiny, páry i svobodní z Indonésie, Malajsie, Číny, Austrálie, Ameriky a devíti dalších zemí – globální komunita, jaká je na mezinárodních letech běžně k vidění. Protože Kuala Lumpur a Peking leží ve stejném časovém pásmu a přistání bylo naplánováno na časné ráno, většina cestujících pravděpodobně spala, když se poprvé vyskytly potíže.
38 minut po startu, těsně před vstupem do vietnamského letového prostoru, se piloti ještě zcela klidně rozloučili s malajsijským řízením letového provozu – popřáli dispečerům dobrou noc. Bylo to naposledy, kdy se z kabiny ozval lidský hlas. Tři minuty na to, ve výšce 10 600 metrů a v letové rychlosti 870 km/h, letadlo Malaysia Airlines číslo 370 zmizelo z radaru. Radarový odpovídač letounu přestal reagovat, aniž by letadlo vyslalo jakýkoli nouzový signál. Místo radiového spojení se ozývalo jen statické praskání a huhlání. Vojenské radary ovšem letoun v té chvíli stále ještě sledovat zvládly, a to, co zaznamenaly, je možná to nejpodivnější na celé havárii. Boeing se totiž podle záznamů nejdřív prudce otočil západním směrem, vzápětí vystoupal do 13 500 metrů nadmořské výšky, a pak naopak klesl jen do necelých čtyř kilometrů. Znovu zahnul, tentokrát na jih. Ve 2:40, hodinu a 18 minut po prvotní ztrátě kontaktu, ho nad jihočínským mořem definitivně ztratil i vojenský radar.
Tohle všechno pozvedlo vlnu všemožných teorií. Ať už o těch o nepovedeném únosu, o sebevraždě pilota, únosu mimozemšťany anebo že bylo nahrazeno letem MH17, který byl sestřelen nad Ukrajinou o tři měsíce později. S asi nejzajímavější teorií přišel odborník na letectví Jeff Wise, který vedl reportáž stanice CNN ohledně zmizelého letu MH370. Zaměřil se na fakt, že dvacet zaměstnanců společnosti Freescale Semiconductors, která vyrábí součástky pro letadla, se specializovalo na maskovací technologie a že se nacházeli na palubě letadla. Kdy a jak se let MH370 vlastně ztratil a proč dodnes nevíme, kde je? Ani 10 let po zmizení letadla nemají příbuzní cestujících klid. Jediné, čeho se dožadují, jsou odpovědi na to, co se stalo s jejich nejbližšími. „Kam se to letadlo podělo? Kde jsou cestující?“ – tázal se například muž, který měl na palubě syna. Malajsie oznámila, že zvažuje obnovit pátrání. Je tedy otázkou času, zda se jim to podaří a zda příbuzní cestujících konečně naleznou klid.
V HISTORII JE VŠAK VÍCE PŘÍPADŮ, KDY BEZE STOPY ZMIZELO LETADLO...
• Vojenský let 739, rok 1962 – Jeden ze ztracených letů se dostal i do „učebnic záhadologů“. Vojenské letadlo odletělo z Kalifornie naložené 90 cestujícími. Zmizelo zcela beze stopy, aniž by se dostalo ke svému cíli, Filipínám, nebo vyslalo tísňový signál. Armáda povolala na jeho záchranu nebo nalezení 1300 mužů, ale marně, nenašla se ani stopa! Tedy vlastně ano – posádka jedné lodi plující pod liberijskou vlajkou hlásila, že v té době pozorovala na obloze pozoruhodně jasná světla...
• Let Air France 447, rok 2009 – Letadlo z Rio de Janeira do Paříže zmizelo z radarů uprostřed letu a celých dlouhých 5 dní se po něm nepodařilo najít ani stopu. A vyšetření případu trvalo další 3 roky – teprve pak mezinárodní tým vyšetřovatelů dospěl k závěru, že letadlo spadlo kvůli zamrznutí autopilota. Ani s nejmodernější technikou se však nepodařilo najít ani stopu po 74 pohřešovaných pasažérech.
• Zmizelí američtí politici na Aljašce, rok 1972 – Demokratický politik Hale Boggs, který byl v té době vůdcem většiny v Americké sněmovně, a jeho stranický kolega Nick Begich nastoupili v roce 1972 do dvoumotorové Cessny 310 v aljašském Anchorage. Letoun zmizel cestou do Juneau na Aljašce. Letadlo se nikdy nenašlo navzdory 39 dní trvajícímu pátrání. Zapojilo se do něj více než 70 letadel, která nelétala 3600 hodin.
• Dopravní letadlo zmizelo nad Michiganským jezerem s 58 lidmi, rok 1950 – Let 2501 byl jednou z pravidelných linek mezi New Yorkem a Seattlem. Jednoho červnového dne roku 1950 letadlo typu Douglas DC-4 vzlétlo i s 55 cestujícími a 3 členy posádky na palubě a letělo po své obvyklé trase. Nad Michiganským jezerem požádali piloti o sestup a zmizeli z radarových obrazovek. Tehdy bylo zmizení letu 2501 považováno za největší havárii i v americké historii. Vyšetřování nevedlo ani k nalezení letadla a těl 58 lidí, ani k objasnění příčiny.
• Dodnes nezvěstná: Záhadné zmizení odvážné pilotky Amelie Earhartové, rok 1937 – Psal se 17. červen 1928 a Amelia jako první žena přeletěla Atlantik (jako spolucestující). Další rekord překonala v roce 1930, jako první žena totiž letěla rychlostí asi 290 km/h. Atlantik pak znovu přeletěla 20.-21. května 1932, nyní už sama jako pilotka. Po téměř patnácti hodinách přistála v severním Irsku, jelikož se jí kvůli technickým problémům nepodařilo plánované přistání v Paříži. V roce 1936 pak začala plánovat let okolo světa. Po prvním neúspěšném pokusu vzlétla podruhé s navigátorem Fredem Noonanem 1. června 1937 z Miami. Následovaly zastávky v Jižní Americe, Africe, Indii a jihovýchodní Asii, 29. června dorazili do Lae na Nové Guinei. Za sebou v tom okamžiku měli 35 tisíc kilometrů cesty a do cíle jim zbývalo 11 tisíc. A tak 2. července odstartovali směrem k Howlandovu ostrovu v Tichém oceánu. Zhruba po 1300 kilometrech se přerušilo radiové spojení a letadlo zmizelo. Jak kdyby se oba letci ztratili z povrchu zemského.
Záhadné zmizení Amelie Earhartové zaujalo představivost veřejnosti a vytvořilo mnoho teorií a tvrzení. Zatímco někteří věřili, že ona a Noonan havarovali na jiném ostrově poté, co nedokázali lokalizovat Howland, jiní tvrdili, že byli zajati Japonci. Pro taková tvrzení však nebyl nalezen žádný konečný důkaz. I přes relativně krátkou kariéru se Earhartová stala jednou z největších osobností letecké historie. Je vzorem pro mladé pilotky po celém světě. Každoročně se na její počest konají slavnostní lety. Její tragický skon stále zůstává záhadou. Sama, v duchu dobrodružství a posouvání hranic, by možná řekla, že je to tak správně.
„Ó Nejsvětější Trojice lásky a síly, Ochránce všech cestovatelů v hodinu nebezpečí, Před kameny a bouří, ohněm a nepřáteli, Ochraňuj je všude, kam směřují své kroky. Ať navždy mohou Tebe uctívat, radostnou chválou ze vzduchu, země i moře“. – William Whiting, 1860